Cition regelde alle zaken omtrent parkeren in Amsterdam (inmiddels samengevoegd met Egis). Via de website konden bewoners van Amsterdam vergunningen aanvragen, informatie over parkeren opzoeken en gegevens wijzigen. Door deze vele mogelijkheden omvat de website veel informatie en formulieren en uit onderzoek bleek dat de gebruiker deze informatie niet altijd makkelijk kon vinden.

Samen met Soda Studio heb ik gewerkt aan het interactie ontwerp van de nieuwe responsive website van Cition. De nieuwe site moest ervoor zorgen dat de gebruikers gemakkelijk hun informatie kunnen vinden op de website en daarmee meer gericht zijn op selfservice.

Project
Redesign website
Branche
Overheid
Bureau
Soda Studio
Taken
Interaction design
Usability testing
Cition home design
Cition toptaken homepagina

Content structureren

Om de grote hoeveelheid informatie toegankelijk te maken heb ik opnieuw gekeken naar de indeling van de content en deze verdeeld over een aantal hoofdcategorieën. Naast deze hoofdingangen worden op de pagina’s toptaken aangeboden die de gebruiker snel naar de gewenste informatie begeleidt.

Voor overzichtelijke contentpagina’s heb ik gebruik gemaakt van uitklapbare contentblokken, formulieren in stappen verdeeld en content herschreven of zelfs verwijderd. Alles om ervoor te zorgen dat de gebruiker to the point informatie ontvangt.

Cition wireframes website

Usability testing

Met een aantal respondenten van de doelgroep hebben we het ontwerp getest. Door middel van een aantal scenario’s hebben we gekeken of de respondenten gemakkelijk de benodigde informatie konden vinden. De respondenten waren erg te spreken over de usability en het visuele deign van de website. Met de uitkomsten van dit onderzoek hebben we de website nog verder kunnen optimaliseren.

Cition website designs

"Het is handig dat je op de homepagina direct naar informatie over de wachtlijst kan, dan hoef je niet zo te zoeken."

Respondent usability test

Ook de grote hoeveelheid content op je website toegankelijk maken?